top of page
Header_Aanbod_Extended.jpg

AANBOD

1.png

ONTWIKKELEN VAN VISIE, BELEID EN CURRICULUM

Bij Onderwijsrijk geloven we dat visie, beleid en curriculum altijd in lijn moeten zijn met de daadwerkelijke praktijk in de klas. Daarom werken we samen met leerkrachten, schoolleiders en zorgprofessionals om ervoor te zorgen dat de gemaakte plannen en documenten niet alleen theoretisch goed onderbouwd zijn, maar ook praktisch uitvoerbaar en effectief zijn. We bieden advies, training en coaching aan, zodat de ontwikkeling van visie, beleid en curriculum niet eindigt bij het papier, maar daadwerkelijk wordt ingebed in de schoolcultuur.

 

VISIE- EN BELEIDSONTWIKKELING

Een goed geformuleerde visie is de basis voor het creëren van een leerklimaat waarin elk kind zich ondersteund voelt. Samen met jullie  team verkennen we de diepere uitgangspunten en ambities, zodat we tot een visie komen die breed gedragen wordt en richting geeft aan beleid en praktijk. Deze visie biedt inspiratie en fungeert als fundament voor het dagelijks handelen, afgestemd op de waarden en doelen van jullie school.

Voor het succesvol vormgeven van passend onderwijs vertalen we de visie naar een beleidsstructuur waarin we samen onderzoeken wat ‘passend’ betekent voor ieder kind. We zoeken hierbij naar een balans tussen wat maximaal wenselijk en maximaal haalbaar is, zodat het onderwijs zo veel mogelijk recht doet aan de behoeften van elk kind. Handelingsgericht werken vormt hierbij een belangrijk kader. Door gestructureerd samen te werken, inzicht te krijgen in specifieke ondersteuningsbehoeften en doelen concreet en uitvoerbaar te maken, versterken we de samenwerking tussen alle betrokkenen en zorgen we dat het beleid daadwerkelijk de juiste basis biedt voor het dagelijkse werk in de klas.

​

CURRICULUMONTWIKKELING

We ondersteunen scholen bij het vormgeven van een passend curriculum dat niet alleen aansluit op de visie en het beleid van jullie school, maar ook recht doet aan de uiteenlopende leerbehoeften van kinderen. Dit betekent dat we samen leerlijnen uitzetten die richting geven aan het onderwijsaanbod en bijdragen aan een gestructureerd leertraject voor alle kinderen. Door onze brede expertise op het gebied van leer- en gedragsbegeleiding, pedagogisch beleid en onderwijsontwikkeling kunnen wij scholen ondersteunen bij het creëren van een krachtige en toekomstgerichte leeromgeving voor alle kinderen.

STUDIEDAGEN

2.png

Onze studiedagen zijn ontworpen om schoolteams te helpen met de specifieke uitdagingen die kinderen met diverse behoeften met zich meebrengen. Of het nu gaat om het herkennen van hoogbegaafdheid, het bevorderen van emotieregulatie, of het versterken van executieve functies, we bieden concrete en toepasbare kennis die direct in de klas kan worden ingezet. We hebben een aantal kant en klare studiedagen beschikbaar. Deze duren gemiddeld 4 uur.

Meer- en hoogbegaafde kinderen hebben vaak specifieke leerbehoeften, zoals een snellere verwerking van de lesstof en behoefte aan uitdagende opdrachten. Ook zijn ze sensitiever, wat zich kan uiten in een sterkere gevoeligheid voor prikkels, emoties en sociale situaties. Zonder kennis hierover kan het risico ontstaan dat deze kinderen onderpresteren, zich vervelen of zich onbegrepen voelen. Tijdens deze studiedag duiken we in de unieke kenmerken en behoeften van meer- en hoogbegaafde kinderen. We geven je niet alleen een theoretisch kader, maar ook concrete handvatten om de cognitieve én sociaal-emotionele uitdagingen die deze kinderen ervaren, te begrijpen en effectief aan te pakken.

A_v1.png

Emotieregulatie is een cruciale vaardigheid die niet alleen bijdraagt aan het emotionele welzijn van kinderen, maar ook aan hun leerproces en sociale ontwikkeling. Veel kinderen, met of zonder specifieke leer- of gedragsproblemen, ervaren uitdagingen op het gebied van het reguleren van emoties en het verwerken van prikkels. Tijdens deze studiedag krijg je handvatten om hiermee om te gaan en kun je kinderen beter begeleiden in de klas. We bieden kennis, praktische tools en direct toepasbare technieken waarmee je als onderwijsprofessional kinderen helpt bij het omgaan met emoties, prikkels en stressvolle situaties.

Executieve functies zijn de onmisbare regelaars van ons brein: ze helpen ons plannen, organiseren, beslissingen nemen en onze emoties reguleren. In het onderwijs spelen deze cognitieve vaardigheden een cruciale rol bij het leren en functioneren van kinderen. Toch blijken ze vaak een struikelblok, zowel voor kinderen met leer- of gedragsproblemen als voor hoogbegaafde kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met taakorganisatie of het vasthouden van hun werktempo.  In deze studiedag richten we ons op hoe je als schoolteam de executieve functies van kinderen kunt versterken en ondersteunen.

C_v1.png
D_v1.png

Gedrag is nooit zomaar een opzichzelfstaand gegeven; het is vaak een verkapte hulpvraag. Achter elk gedrag schuilt een behoefte of een boodschap. Als onderwijsprofessionals kunnen we pas effectief ondersteunen wanneer we leren kijken naar wat er achter het gedrag zit om onze aanpak daarop af te stemmen. Tijdens deze inspirerende studiedag gaan we dieper in op het begrijpen van gedragsproblemen bij kinderen en hoe je als leerkracht of onderwijsprofessional op een constructieve manier kunt reageren. Je leert signalen herkennen, gedrag in context plaatsen en een ondersteunende houding aannemen om een positieve verandering teweeg te brengen. Maak het verschil in de klas door gedrag beter te begrijpen en kinderen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben.

Bij Onderwijsrijk bieden we ook op maat gemaakte studiedagen aan, die volledig zijn afgestemd op de specifieke behoeften van jouw school en team. Dit betekent dat we in overleg het onderwerp, de inhoud en de focus van de studiedag bepalen, zodat deze precies aansluit bij de uitdagingen en leerdoelen van het team. Of het nu gaat om verdieping in hoogbegaafdheid, gedragsproblemen, emotieregulatie, ontwikkelen van de verdiepende leerlijnen of andere thema's, wij zorgen ervoor dat de studiedag relevant en praktisch is voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Zo leveren we maatwerk dat direct toepasbaar is en bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van jouw team en de ondersteuning van de kinderen.

Voor meer informatie en aanmelden kun je contact opnemen via info@onderwijsrijk.

E_V1.png
3.png

WORKSHOPS

Ontdek, leer en groei tijdens onze inspirerende workshops! Of je nu op zoek bent naar een creatieve uitdaging of nieuwe inzichten wilt opdoen, deze momenten zitten boordevol energie en inspiratie. Voor jong en oud, van nieuwsgierige kinderen tot professionals die hun vaardigheden willen versterken.

WORKSHOPS VOOR KINDEREN
WORKSHOPS VOOR PROFESSIONALS

THUISZITTERS

4.png

Soms sluit het reguliere onderwijssysteem niet aan bij wat een kind nodig heeft. Bij Onderwijsrijk werken we aan een kleinschalig en rustig traject in Utrecht, speciaal voor kinderen die tijdelijk niet naar school kunnen.

​

Met persoonlijke aandacht, maatwerk en een veilige omgeving bieden we begeleiding die aansluit bij de unieke behoeften van ieder kind. We werken samen met ouders, scholen en andere betrokkenen om een plan te maken dat écht werkt.

​

Meer informatie volgt medio 2025. Heb je specifieke wensen of ideeën? Neem gerust contact met ons op via info@onderwijsrijk.nl. Samen maken we onderwijs weer toegankelijk.

5.png

COACHING

COACHINGSTRAJECTEN VOOR LEERKRACHTEN IN HET BASISONDERWIJS

Blijvende ontwikkeling gebeurt het beste in de praktijk, daar waar nieuwe inzichten direct toegepast kunnen worden. Inspirerende studiedagen zijn waardevol, maar de vertaling naar de dagelijkse praktijk kan uitdagend zijn. Daarom bieden wij coaching op maat, gericht op jouw werkvloer en specifieke doelen. Samen kijken we naar kansen voor groei en ontwikkeling, passend bij jouw klas en werkomgeving.

​

COACHING OP MAAT

Onze begeleiding sluit volledig aan bij jouw situatie en behoeften. We staan naast je in de klas, observeren en geven direct toepasbare feedback. Of je nu worstelt met een specifieke uitdaging, nieuwe lesmethoden wilt proberen of gewoon behoefte hebt aan een frisse blik, wij bieden praktische adviezen en inzichten. Zonder co-teaching, maar met volledige focus op het versterken van jouw rol als leerkracht, zodat je met vertrouwen kunt groeien.

​

COACHING EN CO-TEACHING GECOMBINEERD

In trajecten waarbij extra ondersteuning nodig is, bijvoorbeeld bij zorgintensieve groepen, combineren we coaching met co-teaching. Hierbij werken we actief met je samen in de klas. We springen bij tijdens uitdagende momenten, geven verlengde instructies aan kinderen die extra aandacht nodig hebben en zorgen voor rust wanneer een leerling even van slag is. Deze samenwerking is niet alleen een investering in de leerlingen, maar ook in jouw professionele groei en werkplezier. Samen halen we het beste uit jou én je klas.

AMBULANTE BEGELEIDING

6.png
INDIVIDUELE AMBULANTE BEGELEIDING

We begrijpen dat elk kind uniek is en dat ondersteuning pas echt effectief is als deze aansluit bij de behoeften van het kind. Met onze individuele begeleiding helpen we kinderen met gedrags- en/of leerproblematiek nieuwe strategieën te ontwikkelen waarmee ze beter kunnen omgaan met de uitdagingen in hun leerproces en dagelijks leven. We geven psycho-educatie om kinderen inzicht te bieden in hun eigen gedrag, gevoelens en gedachten. Door hen te laten begrijpen waarom ze bepaalde dingen moeilijk vinden, helpen we hen stappen te zetten en te groeien. Deze begeleiding geeft kinderen niet alleen praktische tools, maar ook het vertrouwen dat ze kunnen blijven leren en zich kunnen verbeteren, zelfs wanneer het even lastig is.

​

AMBULANTE BEGELEIDING IN EEN CLUSTER

In sommige situaties bieden we begeleiding binnen een cluster, waarbij kinderen met vergelijkbare zorgvragen samenkomen in een groep. Deze groepsdynamiek helpt kinderen niet alleen in hun eigen ontwikkeling, maar leert hen ook van elkaar. Het samenbrengen van kinderen met vergelijkbare problemen stelt hen in staat zich te verbeteren en te leren van de ervaringen van anderen. Het groepsproces bevordert sociale vaardigheden, empathie en samenwerking, belangrijke bouwstenen voor succes op zowel persoonlijk als sociaal vlak.

7.png

INTERIM BEGELEIDING

Wij bieden interim begeleiding aan binnen het primair onderwijs, waarbij wij ons richten op het lesgeven en het ondersteunen van scholen als intern begeleider.

​

LESGEVEN BINNEN HET PRIMAIR ONDERWIJS

Als interim-leerkracht nemen wij tijdelijk de rol van leerkracht op ons. We verzorgen uitdagend en passend onderwijs voor verschillende leerjaren en vakken. Dankzij onze ervaring spelen we snel in op de behoeften van de kinderen en zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs in kortere periodes.

​

INTERN BEGELEIDER

Als interim-intern begeleider werken we samen met leerkrachten, zorgcoördinatoren en ouders om een optimale leeromgeving te creëren. We signaleren en begeleiden kinderen met leer- en gedragsproblemen en bieden advies en ondersteuning aan leerkrachten om deze kinderen zo goed mogelijk te helpen.

bottom of page